Kardaaniakselit ja tasauspyörästöt ovat tärkeitä vaihteiston elementtejä. Niitä käytetään momentin siirrossa ja sen jakamisessa akseleille ja ajoneuvon pyörille.
Erityyppisten komponenttien tunnusomaisia piirteitä
Riippuen kiinnitystavasta, kardaaniakselit voivat olla yksipalaisia, kaksipalaisia ja kolmepalaisia komponentteja. Ensimmäiset asennetaan ilman laakereita. Toiset asennetaan yhden keskilaakerin avulla, ja kolmannet kahdella laakerilla. Laakerit voivat olla lieriömäisiä, kapenevia ja neulatyyppisiä. Akselit voivat taas olla putkimaisia tai teleskooppisia. Jälkimmäisillä on liukuliitos keskellä, joka vaimentaa aksiaalisia kuormituksia.
Olemassa on akseleiden välissä olevia (keski) ja pyörien tasauspyörästöjä. Ensimmäiset ovat suosittuja nelivetoisissa ajoneuvoissa ja jakavat momenttia akseleiden välille. Jälkimmäisiä käytetään myös etu- ja takavetoisissa autoissa. Ne jakavat momenttia pyörien välille. Niillä voi olla eri designeja. Nykyään saatat törmätä:
- Kuljettajan ohjaamaan tasauspyörästön lukkoon. Tällaiset komponentit jakavat vääntömomentin suhteessa 50:50. Ne lukitaan manuaalisesti.
- Torsen. Niille on ominaista vahvuus ja kulumiskestävyys. Niiden avulla momentti voidaan jakaa eri suhteissa, esimerkiksi 80:20. Ne eivät kuitenkaan sovi ESP:n sisältäviin ajoneuvoihin.
- Tasauspyörästön luistonrajoittimet. Ne eivät vaadi kuljettajalta toimia, ja niiden avulla saadaan suuri eroavaisuus kahden pyörän pyörimisnopeuksien välille.
- Viskokytkimet. Lukkiutuminen taataan silikoninesteen ominaisuuksien avulla, joita ne ovat täynnä. Akselit aktivoituvat ja deaktivoituvat sulavasti ilman iskukuormituksen kohdistamista voimansiirtoon.
- Monilevyiset Haldex-kytkimet. Ne vastaavat nopeasti ja niissä on useita eri momentinjakotapoja. Ne sopivat hyvin yhteen elektronisten järjestelmien kanssa. Ne ovat kuitenkin alttiita ylikuumentumiselle korkeassa kuormituksessa.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Vaihda neste tasauspyörästöstä (akselista), vaihteistosta ja jakovaihteistosta säännöllisin väliajoin. Varmista, että sen määrä vastaa ajoneuvon teknisiä vaatimuksia. Riittämätön öljymäärä johtaa vaihteiden, hammasrattaiden ja kiilojen huomattavaan kulumiseen ja ylikuumentumiseen. Näiden komponenttien heikentyminen voidaan huomata useista eri merkeistä, kuten heikentyneestä ohjattavuudesta ja nakutuksesta terävissä käännöksissä. Öljynvaihtovälit ovat spesifisiä eri koneistoille ja ajoneuvoille. Tämä tieto löytyy ajoneuvon huolto-oppaasta.
- Voitele säännöllisin väliajoin kardaaniakselin nivelet. Tämä on suositeltavaa tehdä joka 5000 - 6000 kilometrin välein, tai esimerkiksi moottoriöljyn vaihdon yhteydessä. Tämä ehkäisee laakereiden öljyn puutetta, auttaa suojaamaan niitä kulumiselta, korroosiolta, ylikuumentumiselta ja tuhoutumiselta. Viallisen kardaanin nivelristin merkkejä ovat: ominainen tärähdys metallisella äänellä käynnistyksen yhteydessä, tärinä suurilla nopeuksilla ja narina.
- Jokaisella ajoneuvon huoltokerralla tulee tarkistaa koneistojen kiinnikkeet ja kiristää ne tarvittaessa. Ne voivat löystyä. Ongelman mukana tulee suuret iskut ja tärinä alustaan heti vaihteiston aktivoinnin jälkeen.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit aina ostaa kardaaniakseleita ja tasauspyörästöjä verkkokaupastamme. Yksi suurimmista eduistamme on huolellisesti valittu tuotevalikoima, joka vastaa autointoilijoiden vaatimuksia. Valikoimassa on osia aikaisempien sukupolvien autoille sekä malleille, jotka ovat vasta tulleet tuotantolinjoilta. Ongelmia ei siis tule juuri sinun autoosi varaosien löytämisessä. Tarvittaessa asiantuntijamme auttavat tässä.