Alfa Romeo:n historia
ALFA ROMEO perustettiin vuonna 1906 Ranskalaisen Alexandre Darracq:in toimesta Italiassa lähellä Milanon kaupunkia. Tämä tehdas perustettiin alunperin Ranskalaisten autonvalmistajien auton osien valmistamista varten, joka taas herätti paheksuntaa sen Italialaisissa osaomistajissa. Samalta alueelta kotoisin oleva Italialainen liikemies osti suuren osan yhtiön osakkeista vuonna 1909 ja vuonna 1910 yhtiö alkoi tuottamaan jo omia autojaan.Vuoden 1910 kesäkuussa, yhtiön osakkaat muuttivat sen nimen Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili:ksi, josta lyhenne ALFA alunperin tulee.
Samana vuonna yhtiö toi markkinoille ensimmäisen mallinsa, 24 HP mallin, ja alkoi osallistumaan myös kilpa-ajoihin. Vuonna 1914 Ensimmäisen Maailmansodan alkamisen jälkeen koko autoteollisuus keskittyi lähinnä aseiden valmistukseen. Vuonna 1915 ALFA joutui konkurssiin talousongelmien vuoksi, jolloin sen osti sotatarvikkeiden valmistaja Accomandita Ing. Nicola Romeo & Co Napolista, joka jatkoi aseiden valmistusta Alfa Romeon tehtailla. Tämä lähinnä ammuksia ja lentokoneen moottoreita valmistava yhtiö kasvoi nopeasti 200 työntekijästä 4000 työntekijään. Vuonna 1919 Ensimmäisen maailmansodan jälkeen yhtiö palasi takaisin autojen valmistukseen.
Siirtyminen Fiatin omistukseen
Vuoden 1928 toisen vararikon jälkeen yhtiön tehdas kansallistettiin vuonna 1933, ja myytiin eteenpäin vasta 1980-luvulla, kun Italian valtio erotti itsensä yli 600 eri julkisesta yrityksestä. Jo valmiiksi julkisena yhtiönä merkki oli vahvasti mukana moottoriurheilussa, mutta lisäksi valmisti myös pieniä kuljetusautoja ja katumaastureita. Pienen Autotutto- kuljetusauton tuotanto lopetettiin vuonna 1982.
1980-luvulla Alfa Romeon hankki itselleen Italialainen FIAT-yhti, ja jatkoi tämän merkin tuottamista yhtiön sisällä, jonka urheiluauto valikoimiin kuului myös Lancia. Alfa Romeo voitti ensimmäiset kaksi maailmanmestaruutta Formula 1 sarjassa,joka perustettiin vuonna 1950. Vuosien 1984-1986 välillä, Alfa Romeota tuotti Italiassa Nissanin kanssa perustettu yhteisyritysy.
Täydellinen malli jokaiselle
Merkin kuuluminen Fiatille (jolle myös Lancia kuului) johti siihen että sen autoissa käytettiin kolmen eri valmistajan osia, jotta Fiatin ja Lancian osia voitaisiin käyttää myös Alfa Romeo-autoissa. Yksi yleisimmistä malleista on Alfa Romeo Giulietta, ja sen 156, 159 ja Mito variantit, joista tuli suuri menestys markkinoilla. Vuodesta 2009 saakka yhtiö on tarjonnut myös MultiAir versioita sen eri malleista moottoriurheilu mallien kehityksen vuoksi. Se on täysin säädettävä imuventtiilin säädin, joka on ensimmäinen maailmassa. Tätä varten imunokka-akseli korvataan sähköhydraulisella elementillä. Sen etuna on säädettävä venttiilinnostin ja mahdollisuus säätää niiden avautumisaikoja, joka voidaan säätää sylinterien mukaiseksi. Meidän nettikaupastamme löydät laajan valikoiman Alfa Romeon varaosia. Meidän autonosa-valikoimamme tarjoaa laadukkaita autonosia edulliseen hintaan.