Ensimmäinen Citroëna joneuvo
André Citroën syntyi Ranskassa vuonna 1878 ja työskenteli jonkin aikaa autonvalmistaja Mors:in tetailla. Vuonna 1905, 27 vuotiaana, hän perusti oman vaihdetehtaansam ja lisäksi vuonna 1913, toisen tehtaan kaasuttimien valmistamista varten. Hänen intohimonsa oli sarjatuotanto- tästä syystä Citroën:in ensimmäistä mallia sarjatuotettiin välittömästi vuonna 1919 ensimmäisen maailmansodan jälkeen. , Citroën oli ensimmäinen henkilöautoihin liukuhihnatuotantoa käyttänyt autonvalmistaja Euroopassa, ja toinen maailmassa Yhdysvaltojen Henry Fordin jälkeen. Lisäksi Type A-malli oli ensimmäinen Euroopassa liukuhihnatuotannolla valmistettu mallit.
Maailman ennätykset taloudellisista vaikeuksista huolimatta Nelisylinteristä voimakkuudeltaan 10 Pferderstarken moottoria käytettiin kuudedsa eri korityypissä. Jo ensimmäisenä vuotenaan vuonna 1919 kesäkuusta joulukuuhun mennessä yhtiö oli vienyt jo 2500 autoa markkinoille. Seuraavana vuotena vuonna 1920 se oli tuottanut jo 20200 autoa. Seuraavien vuosien aikana merkistä tuli erittäin menestynyt, ja se rikkoi tuolloin 106 maailmanennätystä. Merkin ajoneuvot olivat yleisiä varsinkin Ranskassa. Vuoden 1929 maailmantalouskriisin kourissa yhtiö joutui taloudelllisiin vaikeuksiin, ja joutui osaksi Michelin yhtiötä. Uuden kumppaninsa voimin yhtiö kehitti Traction Avant Type 7 mallin, joka mullisti koko autoteollisuuden. Se erosi täysin tuon ajan muista autoista, sillä se oli ensimmäisen itsekantavalla korilla varustetu auto, ja lisäksi maailman ensimmäisen etuvetoinen auto, ja jonka jousitus oli varustettu kallistuksenvakaajalla.
Kehitystä
Citroën oli aina aikaansa edellä teknologian suhteen. He esittelivät 8 sylinteristä moottoriaan Pariisin autonäyttelyssä jo vuonna 1934. Toisen maailmansodan aikana tuotanto lopetettiin kokonaan, mutta myöhemmin se käynnistettiin uudelleen. Merkin 2CV malli esiteltiin Pariisiin autonäyttelyssä vuonna 1948. Tämä 375cm3 moottorilla varustettu auto otettiin hyvin vastaan, ja siitä tuli maailmanlaajuinen menestys. Etuvedon kehittäminen johti Hydropneumaattisella jousituksella varustetun nelivetoisen Citroën DS-mallin syntyyn ja tuottamiseen vuonna 1955. Tämä oli myös maailman ensimmäinen ohjaustehostimella, jarrutehostimella, sekä mukautuvilla kääntymisvaloilla varustettu autot.
Peugeot.in omistukseen joutuminen
Peugeot hankki yhtiön itselleen vuonna 1975, ja yhtiön nimi vaihdettiin PSA:ksi. Vuosina 1974-1991 valmistettu CX-malli jäi Citroënin viimeiseksi kokonaan omaksi automalliksi. Kaikki sitä seuraavat ajoneuvot alkaenaina Visa ja LN-malleista ovat kehitetty yhdessä Peugeotin kanssa. Merkkien autoissa ja koreissa käytetäänkin usein molempien valmistajien osia. Lisäksi Peugeot-autojen osat käyvät usein myös Citroënin autoissa.