
Daihatsu:n alkuperä
Alunperin yhtiö perustettiin Japanilaisten professorien toimesta Osakan yliopistossa vuonna 1907, ja se valmisti lähinnä Bensiinimoottoreita. Pian kuitenkin huomattiin että Diesel moottorit olivat sopivampia, ja yhtiö lopetti bensamoottoreiden valmistuksen ja alkoi valmistamaan atuoja. Yhtiön ensimmäisen kaupallinen moottorisoitu kolmipyörä tuli markkinoille 1930-luvulla. Tätä seurasi kolmipyöräinen henkilöauto vuonna 1933, Ensimmäinen kaupallinen nelipyöräinen henkilöauto esiteltiin vuonna 1937. Toisen maailmansodan jälkeen yhtiön tehdas oli pahoin vaurioitunut, mutta tästä huolimatta he olivat valmistaneet jo 7000 kpl kolmipyöräistä henkilöautoaan vuoteen 1949 mennessä. Tämä toi yhtiön myös Tokion osakemarkkinoille. Vuonna 1958 he toivat markkinoille toisen nelipyöräisen pikkuauton, Vesa-mallin. Vuodesta 1965 lähtien Daihatsu on myös kehittänyt sähköajoneuvoja, jotka ovat voittaneet useita palkintoja.
Daihatsu - mallit
Daihatsun valikoima koostuu pitkälti pikkuautoista, ja Euroopassa sen yleisiä malleja ovat Charade, Sirion, ja Yrt -mallit. Trevis oli pikkuauto, joka oli ulkoasultaan samankaltainen legendaarisen Brittiläisen Mini Cooper:in kanssa; Move oli pieni tila-auto ja Applause oli merkin ainut limusiini. Vuonna 2006 Daihatsu toi markkinoille cabriolet tyypisen Copen-mallin, joka on ulkoisesti todella samankaltainen Volkswagen Beetlen kanssa. Yksi merkin suosituimmista malleista oli Cuore, joka oli suosittu etenkin kaupunkiautona. Pikkuautojen lisäksi Daihatsu valmistaa myös maastoautoja. Feroza ja Freeclimber mallien lisäksi Rocky oli yksi yhtiön katumaastureista joka oli samankaltainen Mitsubishi Pajero:n kanssa. Näiden mallien pohjalta syntyi katumaasturi malli Terios, jota myytiin lähinnä Yhdysvalloissa, ja myöhemmin myös Euroopassa.
Ajoneuvojen valmistuksen lakkauttaminen Euroopassa
Hiljattain yhtiö on erikoistunut niin sanottujen Kei-autojen ("kääpiöautojen") tuottamiseen Japanilaisille automarkkinoille Tokion ruuhkaisia katuja varten. Vuonna 1967 Daihatsu allekirjoitti yhteistyö sopimuksen Toyotan kanssa, ja vuonna 1998 enemmistö yhtiön osakkeista päätyi Toyotan omistukseen, joten nykyään Daihatsu on osa Toyota Group:ia. . 31 Tammikuuta vuonna 2013, Daihatsu lopetti uusien autojensa myymisen Euroopan markkinoilla kokonaan, mutta jatkoi silti palveluiden tarjoamista merkin autoille Euroopassa. Jos sähköautojen kysyntä räjähtää tulevaisuudessa, tämä valmistaja tulee todennäköisimmin palaamaan markkinoille. Ja vaikka Daihatsu vetäytysikin kokonaan Euroopasta, saat silti hankittua varaosia ja kulutusosia jokaiselle Daihatsumallille meidän nettikaupastamme!