
Osien valmistajasta autonvalmistajaksi
Vuonna 1901 veljekset John Francis ja Horace Elgin Dodge aloittivat pallonivelien ja muiden osien valmistuksen T-mallille polkupyörätehtaallaan Michiganin Detroitissa. Myöhemmin he valmistivat myös kokonaisia osia Oldsmobile-yhtiölle. Osallistuessaan rahallisesti Henry Fordin liiketoimintaan, veljekset toimivat Ford Motor Company-yhtiön säännnöllisinä toimittajina saadakseen sen menestymään. Vuonna 1941 he toivat itse valmistaman autonsa, Ford T-mallin parannellun version markkinoille. Ford T mallista poiketen perinteinen veivikäynnistys oli korvattu sähköisellä starttimoottorilla, joka toi Dodgen veljeksille suurta menestystä kaupallisesti.
Ei menestystä Euroopassa
Ensimmäisen maailmansodan aikaan Dodge rakensi keskikokoisia rekkoja Yhdysvaltain armeijalle ja kasvoi suuresti. Vuonna 1925 yhtiöm osti sijoituspankki, joka myi sen kolme vuotta myöhemmin Chryslerillerille vuonna 1928. Uuden johdon voimin yhtiö rupesi valmistamaan suurikokoisia henkilöautoja, legendaarisia avolavojaan, linja-autoja, ja rekkoja. Öljykriisin alkaessa vuonna 1973 Chrysler alkoi valmistamaan taloudellisempia Dodgen malleja Yhdysvaltain markkinoille. Daimlerin ja Chryslerin yhdistymisen jälkeen vuonna 1995, yhtiö otti tavoitteekseen tuoda merkin myös Euroopan markkinoille, ja tämä toteutettiin vuonna 2003. Vuonna 2006 yhtiö toi Dodge Caliber mallin Saksan ja Itävaltojen automarkkinoille, mutta se ei menestynyt kovin hyvin koska merkki oli melko tuntematon. Yhtiön suunta muuttui vuonna 2010; Dodgen Ram avolava malli erotettiin omaksi Dodge RAM-merkikseen yhdessä urheilumalli Viper:in kanssa.
Ajoneuvojen tuonti yhdysvaltohin
Daimlerin erotessa Chryslerista vuonna 2007, ja tytäryhtiö Dodgen mennessä konkursiiin, Fiat osti Chryslerin itselleen. Merkin ajoneuvojen myynti lopetettiin kokonaan Euroopassa, mutta Eurooppalaiset jälleenmyyjät tuovat niitä kuitenkin Yhdysvaltojen markkinoille. Avolavojen ja keskiluokan limusiinien lisäksi, Avenger mallia on myös saatavilla Euroopassa. 8 sylinterisellä 477 hevosvoimaisella mooottorilla varustettua Dodge Challenger SRT8 392 S mallia tuodaan myös Yhdysvaltojen markkinoille, sillä katumaasturi Nitron ja urheilufarmari Viperin tapaan, niitä ei enää myydä suoraan Euroopassa. Yhdysvaltojen markkinoilla on myös Alfa Romeon kanssa tehdyn yhteistyön avulla valmistettuja malleja, joka on myös osa Fiat-yhtiötä. Mikäli tarvitset varaosia Dodge malleille, voit tilata ne suoraan nettikaupastamme.