Fiatin alkuperä
Pohjois-Italian Torinossa majaileva autonvalmistaja Fiat tuottaa ja markkinoi FIAT S.p.A:n erilaisia henkilöautoja, kaupallisiautoja, ja pieniä transportereita.. Yhtiö on osa FIAT Chrysler Automobiles Holding NV yhtiötä, joka sijaitsee Alankomaiden Amsterdamissa.Merkki on lyhenne Fabbrica Italiana Automobili Torino yhtiöstä, joka perustettiin vuonna1899 yhdeksän teollisuusyrityksen toimesta. Yksi niistä oli Angellin perhe, joka vaikuttaa yhtiön asioissa aktiivisesti vielä tänäkin päivänä, Vuonna 1903 yhtiö vei autojaan ensimmäistä kertaa vientiin. Yhtiön tehtaan avaaminen Torinon Lingotton seudulle oli lähtökohta teollisuudeen sarjatuotannolle vuonna 1916.
Erinomainen menestys Italiassa
Merkistä tuli nopeasti johtava autonvalmistaja Italiassa, lisäten autoilun yleisyyttä kansan keskuudessa merkittävästi, varsinkin toisen maailmansodan jälkeen. 1960-luvulta alkaen FIAT hankki luksusmerkit Ferrarin (vuonna 1969), Maseratin (vuonna1993) sekä sen kilpailijat Alfa Romeo:n (vuonna 1986) ja Lancia (in 1969) itselleen joko kokonaan tai osittain. Chrysler Group LLC yhtiö liitettiin osaksi Fiatia vuosien 2013-2014 välillä, tehden FIAT:ista maailman seitsemänneksi suurimman autojenvalmistajan.
Aiemmat ja nykyiset mallit
Fiat aloitti tuotantonsa manuaalisesti tuotetuilla 3 1/2 HP, 6/8 HP ja 12 HP malleilla. Vuonna 1912 yhtiö tuotti Zero malliaan jo sarjatuotannossa. 1930-luvulla merkistä tuli suurtuottaja . . Varsinkin 508 “Balilla” mallia, sekä pientä 500 mallia joka tunnettiin nimellä “Topolino” myytiin runsaasti, samoin kuin vuodesta 1949 asti valmistettua neu 500 mallia. Tämä “Cinquecento” muodostui legendaksi, ja sitä valmistettiin aina 1970-luvulle saakka. . Suosittuja 500-mallin pohjalta valmistettuja malleja olivat pieni farmariauto “Giardiniera”, urheiluversio Abarth, sekä Steyr-Puch:in valmistama versio Itävalloissa, joka oli varustettu tehokkaammalla moottorilla. Myöhemmin markkinoille tuli hieman isompi 600 malli, sekä myös 770-malli (“Multipla”) joista tuli hyvin suosittuja. Vuodesta 1934 saakka merkki on tuottanut myös suosittuja “Jagst” ja “Neckar” malleja NSU:n tehtaalla Heilbronnissa, jotka olivat erityisen suosittuja 1950 ja 1960-luvulla. Niiden suuresta suosiosta huolimatta isommista 1400, 1900 ja 2300 malleista ei kuitenkaan koskaan tullut niin yleisiä kuin pikkuautoista. Lisäksi compact 850-malli, joka sai myös , cabriona, ja nelioviset 124, 125 ja 128 mallit olivat myös hyvin suosittuja. 1970-luvulla, pikkuauto Pandasta tuli legenda. Tänäpäivänä nykyinen 500-malli, uusi Panda malli, Punto-mallin kolmas-sukupolvi, sekä myös kompakti Sedan malli Bravo, pieni katumaasturi Sedici, ja 500L tila-auto ovat erittäin haluttuja malleja. Meidän nettikaupastamme saat varaosat kaikkien Fiat mallien lisäksi myös muiden autonvalmistajien malleihints.