
Lancia, insinöörien auto
Vuonna 1906, insinööri ja kilpa-ajaja Vincenzo Lancia ja Fiat tutkija Claudio Fogolin perustivat yhden maailman vanhimmista automerkeistä. Lancia on aina panostanut urheiluautojensa teknologiaan, ja tämän näkyi jo vuoden 1913 Lancia Theta-mallissa. Tämä malli oli Euroopan ensimmäinen sähköjärjestelmällä, starttimoottorilla, sekä kojelaudalla ja sen valoilla varustettu auto. Vuonna 1923 markkinoille tullut Lambda taas oli ensimmäinen erillisjousituksella hydraulisilla iskunvaimentimilla, ja itsekantavalla korilla varustettu auto. Kehittyneen teknologian vuoksi Lancia tunnettiin "insinöörien automerkkinä". Sen korit valmistettiin aina tunnettujen suunnittelijoiden toimesta, sillä Lancia keskittyi ainoastaan hintavien laatuautojen valmistukseen. Henkilöautojen lisäksi yhtiö valmisti myös linja-autoja ja transportereita. Toisen maailmansodan aikana Saksan armeija pakotti yhtiön valmistamaan ainoastaan transportereita. Vuoden 1945 jälkeen Lancian autojen moderni teknologia johti V6-moottorin syntymiseen, ja pitkittäistukivarsien käyttöön ensimmäistä kertaa massatuotetussa autossa, 1950-luvun Aurelia-mallissa.
Superautoja takaiskuista huolimatta
Vuoden 1955 takaiskujen vuoksi, Lancia luovutti Formula 1 osuutensa Ferrarille. Yhtiö jatkoi korkealaatusiten ajoneuvojen valmistusta, mutta ne eivät koskaan menestyneet kovin hyvin, koska ne eivät pystyneet kilpailemaan markkinoilla kilpailevan Alfa Romeon kanssa. Vuonna 1969, tämä yhtiö, jossa Vatikaanivaltio oli myös osallisena, myytiin Fiat-konserille. Transporter-osuuden ulkoistamisen jälkeen IVECO:lle, Lancia panosti yhä intensiivisemmin henkilöautojen valmistukseen. Kreikkalaisilla aakkosilla nimettyjen sedaneiden ja coupéjen lisäksi, yhtiö esitteli legendaarisen Lancia Stratos-urheiluauton. sekä Ferrarin V6 moottorilla varustetun Dino 246 GT-mallin vuonna 1971.
Merkin nerokkaat läksiäiset
Vuonna 1979 yhtiö toi markkinoille keskiluokan keskilmoottorilla varustetun Delta-mallin. Sen paranneltu versio, Lancia Delta Integrale kilpaili Audin Sport Quattro-mallia vastaan Rallin maailmanmestaarudessa ja menestyi siinä erittäin hyvin 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa. Yhtiöm VW Golf -sarjaan kuuluva Delta malli on yksi maailman laajalle levinneimpiä malleja. Dedra-farmariauto mallin lisäksi, yhtiön on valmistanut myös Thema, Kappa ja Thesis sedanit, sekä tilavat Y ja Mursa pikkuautot. Alfa Romeota suosien, tytäryhtiö Fiat päätti lopettaa Lancian myynnin, tarjoaa ainoastaan sen Ypsilon-mallia Italiassa.