Yrittäjä Armand Peugeot perusti maailman vanhimman yhätoiminnassa olevan tehtaan Sochauxin kaupungissa Ranskassa vuonna 1896. Ensimmäiset ajoneuvot olivat bensa ja höyrymoottoreilla varustettuja. Ainoastaan type 2-mallit oli varustettu Daimler Group-yhtiöltä ostetuilla polttomoottoreilla (Otto-moottori). 1900-luvun alulle mennessä ytiö oli valmistanut jo 500 ajoneuvoa. Kunnollinen sarjatuotanto aloitettiin vuonna 1917, mutta lopetettiin samana vuonna Ensimmäisen Maailmansodan vuoksi.. Tuohon aikaan Peugeot pakotettiin valmistamaan asetarvikkeita. Yhtiön ensimmäinen 210malli esiteltiin vuonna 1929. Vuoteen 1936 mennessä tätä mallia oli valmistettu jo 140.000 kpl.
Toisen Maailmansodan kunnostusten jälkeen 203-mallin tuotanto aloitettiin vuonna 1948. Tätä menestyksekästä mallia seurasi Italialaisen Pininfarina yhtiön kehittämä diesel-moottorilla varustettu type 403-malli vuonna 1955. Tätä seurasi Peugeot 404-malli 1960-luvulla, joka menestyi erinomaisesti kaikissa Euroopan maissa sekä Ranskan omistuksessa olevilla Afrikan alueilla.
Vuonna 1974 yhtiö hnakki suuren osan kilpailevan Citroënin osakkeista, ja yhdisti molemmat yhtiöt vuonna 1976 PSA Group-yhtiöksi. Lisäksi tähän kuuluivat myös Simca, Sunbeam, ja Talbot-autonvalmistajien aiemmat tehtaat. Talbotin ongelmien vuoksi yhtiö toi merkille kehittämänsä Horizon-mallin markkinoille Peugeot 309-nimellä, ja vuonna 1986 Talbot merkki lakkautettiin kokonaan.
Moottoriurheilussa Perinteisen Peugeotin valmistamat moottorit olivat erittäin menestyksekkäitä. Formula 1-sarjassa tämä Ranskalainen yhtiö toimitti moottoreita mm. McLarenille, ja lisäksi yhtiö menestyi hyvin myös rallikisoissa.
Viime vuosikymmenen aikana Peugotin markinnaosuus on laskenut Saksassa yli prosentilla nykyiseen 2.30% vuoden 2012 osuuteen. Tällä hetkellä yhtiön mallivalikoimaan kuuluu 20 eri mallia, johon kuuluvat mm. erittäin pieni 108-malli, 208-pikkauto, sekä kompaktit 301 ja 308-mallit.Keskiluokan autojen tarjonnan yhtiö hoitaa 408 ja 508-malleillaan, ja lisäksi valikoimaan kuuluvat myö coupé, katumaasturi, pakettiauto, transporteri ja rekka.
Suosittua 206-mallia myytiin yli 6.5 milj. kappaletta ja se on maailman eniten ostettu pikkauto Autojen sähkölaitteisto ei kuitenkaan ole aivan parhaimmstoa, joka saattaa johtaa polttimoiden nopeampaan kulutukseen. Monet Peugeotin varaosat, kuten esim. laturit ja jarrujen osat ovat täysin identtisiä Citroënin varaosien kanssa, koska ne molemmat kuuluvat PSA Group-yhtiöön.