Renaultin veljekset perustivat oman autoyhtiönsä Pariisissa vuonna 1899; vuoden päästä he työlllistiviät jo 100 ihmistä. Vuonna 1906 yhtiö sai suuren 250-auton tilauksen taksi-yhtiöiltä, josta heidän taloudellinen menestys alkoi. Renault tunnetaan mm. kardaaniakselin, ruuvattavan sytytystulpan, turvavyön, rumpujarrujen, ja turboahtimen kehittäjäksi. Lisäksi Renault kehitti myös ensimmäisen V8-moottorin, ja käytti sitä ensimmäistä kertaa ajoneuvoissaan. Maailmansotien aikaan yhtiö valmisti panssarivaunuja, lentokoneita ja ammuksia. Autonvalmistuksen lisäksi Renault valmisti myös Kaupallisia ajoneuvoja, ja se aloitti niiden valmistuksen rekoilla 1900-luvulla . Ensimmäisen diesel-käyttöisen rekkansa yhtiö toi markkinoille vuonna 1929.
NatsiSaksan Ranskan miehittämisen jälkeen yhtiön tehtaat otettiin pakko-omistukseen ja niitä käytettiin asetarvikkeiden valmistukseen. Tuolloin yhtiötä johtivat eräät Daimler-Benz AG yhtiön managerit aina siihen asti kunnes molemmat tehtaat pommitettiin lähes maantasalle Brittiläisten taistelukoneiden toimesta vuoden 1942 maaliskuussa ja vuoden 1943 syyskuussal. Louis Renault, yhtiön perustaja ja omistaja tuomittiin vankeuteen Ranskan vapauttamisen jälkeen, koska häntä syytettiin Saksalaisten kanssa veljeilystä: hän kuoli myöhemmin vankilassa. Hänen yhtiönsä kansallistettiin vuonna 1945. Sodan jälkeen yhtiön valikoimaan kuului vain yksi henkilöautomalli. Sille oli kuitenkin niin paljon kysyntää että odotusaika saattoi pisimimillään kestää jopa vuoden.
1960-luvulla yhtiö rakensi tuotantotehtaitaan Espanjaan. Monia legendaarisia Renaultin imagoon merkittävästi vaikuttaneita malleja, kuten esim. kuuluisaa Renault 4 (R4) mallia tuotettiin juuri näillä tehtailla. Lidäksi myös muut autonvalmistajat valmistivat yhtiön autoja sen luvalla. Esim. Renault 12-mallia valmistettiin Romaniassa vuoteen 1999 saakka, ja sitä valmistivat myös Ford Brasiliassa ja sen tytäryhtiö Turkissa.
Tällähetkellä Renault on suurin Saksalaisten autonvalmistajien Ranskalainen kilpailija, ja sen valikoima koostuu 14 eri mallista. Suosittua Clio-mallia, sekä myös takaovilla varustettua Kangoo mallia ja Espace-tila-autoa myydään yhä markkinoilla. Edullisten Captur ja Twingo-pikkuautojen lisäksi Renaultin valikoimaan kuuluu myös kompakti Megane malli ja keskiluokan Laguna-malli. Lisäksi Renault valmistaa myös kahta minibussia, Master ja Trafic mallejaan. Twizy-malli taas on Saksassa vuonna 2012 markkinoille tullut yksipaikkainen sähköajoneuvo.
Vioittuneista sähjköosista johtuvien tyhjien akkujen lisäksi joidenkin Renault autojen starttimoottorit ovat myös viallisia. Yleinen mielipide on että Renaultin autojen sähkölaitteisto on hieman keskinkertainen, mutta mekaanisten osien puolesta yhtiön autot ovat erittäin laadukkaita.
Vuonna 2010, Renault perusti liiton Japanilaisen Nissanin kanssa, joka tekee siitä maailman neljänneksi suurimman auto-yhtiön. Suurimmat ovat Toyota, General Motors, ja Volkswagen.