
1970-luvun lopulla, muutama autonvalmistaja otti tavoitteekseen luoda todella pienen auton, joka olisi VW Poloa yhden luokan alempi kaupunkien lisääntyvän henkilöautojen määrän ja muiden ongelmien vuoksi. Daimler-Benz esitteli käsitteensä Mercedesin etuvetoisesta poikittaismoottorilla (Daihatsu) varustetusta kaupunkiautosta jota voidaan pitää Smartin edeltäjänä. Tätä käsitettä tukivat useat Saksan ja Sveitsin (ETH Zurich) tekniset yliopistot, sekä Nicolas G. Hayek, Swatch-kellojen perustaja joka hoiti markkinointia. VW:n kanssa tehtyjen kehitelmien jälkeen he luopuivat projektista, jota Mercedes-Benz sitten jatkoi.
Vuonna 1994 Smart-yhtiö perustettiin Hayekin ja Daimler-Benzin yhteistyön tuloksena. Hayekin lähdön jällkeen vuonna 1998 Smartista tuli oma itsenäinen autonvalmistaja Daimler-Group yhtiössäp.
Yhtiön ensimmäinen malli oli pieni Fortwo-malli, “city coupé”, jota myöhemmin seurasi Forfour-avoautomalli, jota rakennettiin aina siihen asti kunnes sen tuotanto lakkautettiin, ja nykyään sitä ei enää valmisteta.
Vaikka yhtiön pääkonttori sijaitseekin Böblingenissä, Baden-Württembergissä, sen päätehdas sijaitsee Ranskan Hambachissa, lähellä Saarland:in rajaa. Toinen yhtiön tuotantotehdas jota käytetään vain osittain sijaitsee Alankomaissa.
Koska merkin myynti ei kasvanutkaan aivan suunniteltiin tahtiin, itsenäinen Smart keskus tunnettuineen lasitorneineen lakkautettin vuonna 2005/2006, ja sen myynti sekä palvelut integroitiin Daimlerin myyntiyhtiöille.
Samalla Forfour mallin tuotanto sekä uusien mallien kehittäminen lakkautettiin. Tällä hetkellä Smart keskittyy lähinnä Fortwo mallin tuottamiseen jota on saatavina sekä coupé että cabriolet-tyyppisenä. Lisäksi yhtiö testailee erilaisia sähkömoottoreilla varustettuja ajokehitelmiään ja hybridiversioita, sekä myös mallin nelipaikkaista versiota joka kehitettiin Renaultin kanssa tehdyllä yhteistyöllä ja jota rakennetaan Sloveniassaa.
Vime vuosina markkinoille on tullut kalliimpia Smart-ajoneuvoa kiivaan Hiilidoksidi-keskustelun vuoksi. Maailman pienin tuotantoauto kärsi moottori ja vaihteisto-ongelmista jo alle 100.000 ajokilometrin jälkeen, vaikkakin jotkut Smartin mallit kestivät onnistuneesti pitkän 500.000km matkatestin samalla moottorilla ja alkuperäisvaihteistolla.
Monet osat, kuten esim. jarrujen kulutusosat ovat melko edullisia, mutta eräät osat, kuten esim.alkuperäis- kytkinlevyt voivat olla todella kalliita kun ne ostaa Daimlerrin huoltamoilta.