Subarun historia
Japanilaisen Fuji Heavy Industries-yhtiön automerkki Subaru toimii kansainvälisillä automarkkinoilla. Autojen valmistus kuuden entisen yhtiön yhdistymisen jälkeen Group Fuji Sanyo-yhtiöksi . Toisen Maailmansodan jälkeen liittoutuneiden miehitysjoukot vaativat että Group Fuji Sanyo hajotetaan. Yhtiön kuusi eri osaa ilmenevät myös merkin logossa; ne edustavat Plejades-tähdistön kuutta kirkkainta tähteä.
Ensimmäinen ajoneuvo ja nelivetoperinne
Ensimmäinen SUBARU auto, pieni 360-malli esiteltiin vuonna 1958 veroystävällisenä autona. Nelivetoperinne jota yhtiö noudattaa vielä tänäkin päivänä alkoi SUBARU Leone-mallilla vuonna 1972, joka oli kaksivetoinen farmariauto. Koska Japanin sähköyhtiö pyysi nelivetoista autoa tilauksen yhteydessä, SUBARU rakensi Leone-malliin myös nelivetotoiminnon. Nelivedon (myöhemmin kiinteän) ja bokserimoottorien käytöstä tuli seuraavina vuosina tärkeitä yhtiön suosioon vaikuttavia tekijöitä. Justy-mallin viimeiseen versioon mennessä kaikki vientimarkkinoilla, myös Saksan markkinoilla myytävät yhtiön autot olivat nelivetoisia. Yhtiön autojen menestyksekäs vienti Yhdysvaltoihin aloitettiin vuonna 1973, ja se on vahva vielä tänäkin päivänä. Vuodesta 1979 saakka Subarun nelivetoiset autot ovat olleet todella kovassa kysynnässä myös Sveitsissä. Subarun ajoneuvoja on virallisesti tuotu Saksaan 1980-luvulta saakka, ja ne ovat erittäin suosittuja etenkin maan vuoristo-alueilla
Kestäviä ja korkealaatuisia nelivetoisia ajoneuvoja
Subarun ajoneuvot mielletään Yhdysvalloissa korkealaatuisiksi, jossa niitä myös tuotetaan, niin kuin myös Kanadassa, Australiassa, ja Uudessa-Seelannissa. Maine saatiin synnytettyä jo kauan kauan sitten Leone-mallilla, jota oli saatavina sedanina, coupena, ja farmariauto versiona. Lisäksi myös sen seuraaja, L 1800-malli miellettiin myös vertaansa vailla olevaksi. Nykyinen nelivetoteknologia (“symmetrical AWD”) on ollut käytössä yhtiö autoissa vuodesta 1987 saakka.. Yhdessä erittäin tasaisesti käyvien bokserimoottorien kanssa tämä teknologia kuvastaa merkin alkuperäistäimagoa. Merkin suosituimmat mallit ovat pikkauto Justy, urheilusedan Impreza, joka tunnettiin mm. hyvästä menestyksestä rallikisoissa, sekä tilavista keskiluokan sedaneista ja farmariautoista koostuva Legacy-sarja. Tänäpäivänä myytävä Outback-katumaasturi on syntynyt tämän pohjalta. Katumaasturi Forester taas on erittäin suosittu malli metsänhoitajien, metsästäjien, ja maanviljelijöiden keskuudessa. SVX-coupe ja suurikoinen Tribeca-katumaasturi eivät taas ole täälläpäin niin yleisiä malleja. Nettikauppamme tarjoaa laajan valikoiman varaosia tämän merkin ajoneuvoille.