Volkswagen Group yhtiön syntyminen
Nykyisen VW Group yhtiön historia juontaa juurensa vuoteen 1934 kun kansallisosialistit vaativat edullisia (alle 1.000 Reichsmark) nelipaikkaisia henkilöautoja kansalle. Lisäksi heidän vaatimuksiinsa kuului että henkilöautojen pitää kulkea vähintään 100 km/h ja käyttää polttoainetta taloudellisesti. Tämä tehtävä myönnettiin Ferdinand Porschen Stuttgartissa sijaitsevalle rakennustoimistolle. Näin syntyi legendaarinen VW Käfer-malli jota valmistettiin vuosien aikana useina eri versioina.
Yksityistäminen
Kansallissosialistien perustama ja vielä hallituksen omistuksessa oleva tehdas yksityistettiin 1960-luvulla. Länsi-Saksa sekä Ala-Saksin osavaltio pitivät 20% osuutensa itsellään jotta viholliset eivät voisi hankkia yhtiötä itselleen. Kuusikymmentäprosenttia yhtiön osakkeista myytiin yksityisosakkeille, joista he saivat yhteensä 360 miljoonaa Saksan markkaa. Vuonna 1964 yhtiö hankki Auto Union GmbH:n Daimlerilta, ja tämän avulla saivat käytettyä nestejäähdytystä ja etuvetoa VW:n autoissa. Tämä toinen yhtiö syntyi kun NSU:n Ingolstadtin tehdas ostettiin, ja tänäpäivänä se toimii Audin tehtaana.
Uudistettuja Volkswagen malleja
Tällä hetkellä VW:n valikoimaan kuuluu useita erilaisia ja erityyppisiä henkilöautoja, paitsi urheiluautoja. Pikkuauto up on korvannut Fox mallin ja sitä myydään Euroopan markkinoilla. Pienikokoinen Polo-malli on ollut markkinoilla vuodesta 1975 saakka, jota on ollut saatavina lähes yhtä kauan kuin legendaarista VW Golfia, joka esiteltiin vuonna 1974.
Todella suosittu perheauto Passat, joka oli VW 1500-mallin seuraaja esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 1973. Se oli keskiluokan ajoneuvo, mutta sitä on ollut vuodesta 2012 saatavina myös ylemmän luokan Passat CC versiona Phaeton-mallin lisäksi. Lisäksi valikoimaan kuuluvat myös Touareg II-maastoauto ja katumaasturi Tiguan, sekä myös coupétyyppinen Scirocco III-malli ja Eos-cabrio. Lähes ikoninen VW-bussi on tällä hetkellä viidennessä sukupolvessaan ja sitä myydään Caravelle/Multivan-nimellä.
Volkswagen Group:in yhteistyö
Näin yleisesti sanottuna, Volkswagenin ajoneuvoissa käytetään useiden eri autonmerkkien osia. Volkswagen Group omistaa VW, Audi, Seat ja Skoda merkit, sekä myös Bentley, Bugatti, Lamborghini ja Porsche premiummerkit. Yhdessä muiden valmistajien, kuten esim. Fordin kanssa yhtiö kehitti Volkswagen Sharan-mallin, jota myydään myös Ford Galaxy-nimellä. Sharan V6-mallissa käytetään jakohihnaa, mutta sen ketjunkiristimet ovat alttiita rikkoutumiselle, ja tästä syystä niitä tulee vaihtaa aina vaihtoajankohtien mukaisesti.