Painelaakeri auton
Osta Painelaakeri nettikaupassamme edulliseen hintaan
Vapautuslaakeri on tärkeä osa kytkintä, joka toimii kahden mekaanisen varren välissä. Vapautuslaakeri vastaa voiman välittämisestä vapautushaarukan kautta tai suoraan automaattisen kytkimen kääntymiseen. Tällainen työntölaakeri on välttämätön manuaalisessa vaihteistossa, jota käytetään auto- ja mekaanisessa insinöörityössä. Erityisesti autoteollisuuden käyttämissä vaihteistoissa vapautuslaakeri irrottaa kytkimen ajaessa ja käyttäessä vaihteita. Vanhemmissa vaihteistoissa vapautuslaakeri on yhdistetty vapautusvipuun, jota liikutetaan mekaanisesti tai hydraulisesti työsylinterin kautta.
Toiminnot ja varaosatVapautuslaakeria tarvitaan vapauttamaan kytkin. Koska vapautuslaakerin tarvitsee myös kyetä kestämään kovia akselirasituksia, kuluminen on tärkeässä roolissa. Aiemmissa manuaalisissa vaihteistoissa vapautuslaakeri kääntyi vain kun kytkintä painettiin, moderneissa malleissa on optimoitu kulumissuoja, joka mahdollistaa työntölaakerin jatkuvan kääntymisen. Uudemmat vaihteistot on suunniteltu siten, että siinä käytetään hydraulista kytkintä ja työsylinteri on suoraan integroitu vapautuslaakeriin. Näissä CSC-rakennelmissa (concentric slave cylinder) laakeri ja työsylinteri muodostavat yksikön, mikä tarkoittaa sitä, että erillinen kytkimen vapautusvipu ei ole enää tarpeellinen.
Elinikä, kuluminen ja vaihtoKoska vapautuslaakeri on kuluva osa, sen elinikä riippuu kytkimestä, mikä tarkoittaa sitä, että se on suositeltavaa vaihtaa kytkimen vaihdon yhteydessä. Vanhemmissa vaihteistoissa, kuten 02B vaihteistossa, laakeri ja vapautusvipu on painettu kulkemaan ohjaustiivistettä pitkin. Tämä tulee myös tarpeen tullen vaihtaa.
Tarvittavat vaihto-osat sisältävät ruuveja laakerin ja irrotusvivun paikallaan pitämiseksi. Kytkimen irrotusvivun vastalaakeri on yleensä pallotapit, jotka ruuvataan vaihdelaatikkoon. Nykyaikaisissa vaihteistoissa, kuten 02G vaihteistot, joissa työsylinteri ja laakeri muodostavat yksikön, tiivisterengas ja tarpeessa työsylinterin paineputki ja ruuvit tulee vaihtaa.
Lisää varaosat kategoriassa Kytkin / osat
- Läpimitta [mm]: 47,62
- Sisäläpimitta [mm]: 31,16
- Korkeus (mm): 21,83
- Leveys (mm): 41,31
- Korkeus (mm): 10,6
- Asennuspuoli: vaihteistokotelossa
- Läpimitta [mm]: 89,7
- Asennusläpimitta [mm]: 80
- Materiaali: Teräslevy
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ilman irroitinhaarukkaa
- Käyttö: Mekaaninen
- Tunnusluku: MKB-00
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Ohjainhylsyllä, irroitushaarukalla, irroitinlaakerilla
- Paino [kg]: 0,072
- Sisäläpimitta [mm]: 24
- Läpimitta [mm]: 53,5
- Korkeus (mm): 23,5
- Korkeus 1 (mm): 18
- Sisäläpimitta 2 [mm]: 35, 29
- Paino [g]: 87
- Läpimitta [mm]: 60,8
- Leveys 1 (mm): 29,7
- Sisäläpimitta 2 [mm]: 26,15