Kytkin on manuaalivaihteiston omaavien ajoneuvojen tärkeä komponentti. Kuljettaja painaa kytkinpoljinta vaihtaakseen vaihteita, sekä auton pysähtymisen yhteydessä. Sen avulla moottori irrotetaan vaihdelaatikosta vaihteiden vaihtamisen ajaksi, ja sitten kytketään taas sulavasti, mikä ehkäisee iskukuormituksesta johtuvaa kulumista ja kunnon heikentymistä. Kytkin koostuu paine- ja kytkinlevyistä, kytkinsuojasta, vauhtipyörästä, irrotuslaakerista, haarukasta ja muista komponenteista.
Erityyppisten kytkinten tunnusomaisia piirteitä
Kytkin voi olla kuiva tai märkä. Kuivakytkin on yleisin tyyppi. Moottorin ja vaihteiston välinen liitos taataan kytkin- ja painelevyjen välisen kuivakitkan ansiosta.
Märkäkytkimessä levyt ovat upotettuja öljyyn ja lukittuvat sulavammin. Lisäksi tällä mekanismilla on korkeampi suorituskyky, sillä levyt jäähtyvät paremmin. Se voidaan nähdä useimmiten kaksoiskytkinvaihteistoissa.
Nämä järjestelmät vaihtelevat myös levyjen määrältään. Yksilevyinen kytkin on edullisin, mutta samaan aikaan vähiten tehokas. Kaksilevyiset ja monilevyiset mekanismit voivat siirtää suuremman momentin ollessaan samankokoisia.
Olemassa on yksi- ja kaksimassaisia vauhtipyöriä. Ensimmäisillä on yksinkertainen design ja ne tunnetaan kestävyydestä. Jälkimmäinen tyyppi on nykyään yleisempi, sillä ne vaimentavat tärinää ja melua, sekä vähentävät vaihteiston kuormitusta.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Heti, kun olet vaihtanut vaihdetta, irrota jalka kytkinpolkimelta. Jos painat kytkinpolkimen pohjaan vahingossa, kytkin luistaa; kitkalevyt palavat, saatat huomata palaneen käryn matkustamossa ja ajoneuvon suorituskyky heikentyy.
- Eliminoi vuodot moottoritilasta hyvissä ajoin. Voiteluainetta vuotavat moottoritiivisteet voivat johtaa kytkimen rasvautumiseen ja vioittumiseen, jolloin kytkin luiskahtelee. Tämä johtaa hitaampaan kiihdytykseen, ja saatat tuntea nyintää ja tärinää vaihteiden vaihdon tai kiihdytyksen aikana.
- Jos pysähdyt joksikin aikaa esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkaan, vaihda vapaalle: polkimen pohjassa pitämisen tapa voi vahingoittaa laakeria. Ääni mekanismin aktivoinnin yhteydessä on merkki viasta. Joskus, jos irrotuslaakeri leikkaa kiinni, poljin ei palaa tavalliseen asentoonsa pohjaan painamisen jälkeen.
- Älä ylikuormita ajoneuvoasi. Liiallinen ylämäkeen ajaminen peräkärryn kanssa, nopea kiihdytys tai esimerkiksi lumihangesta poistumisen yrittäminen heiluttamalla autoasi voi johtaa kitkalevyjen palamiseen. Palaneen haju ja pyörien luisto ovat merkkejä tästä.
- Vältä aggressiivista ajotyyliä.Loppuun palaminen alkaa (pyörien luiston kanssa) ja yhtäkkinen polkimen vapautus ja pohjaan painaminen heikentävät vaimentimen jousia ja johtavat kitkalevyjen lohkeiluun. Näiden vikojen yhteydessä tulee tärinää käynnistyksen yhteydessä.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa korkealaatuisia kytkimen komponentteja ajoneuvoosi verkkokaupastamme. Asiantuntijamme auttavat mielellään tarvittujen osien valitsemisessa. He kertovat myös siitä, kuinka voit säästää ostoksissasi.