Jarrujärjestelmää käytetään ajoneuvon pysäyttämiseen, hidastamiseen tai paikallaan pitämiseen pysäköinnin aikana. Se koostuu käyttölaitteesta ja jarrumekanismeista. Se tulee pitää hyvässä kunnossa, sillä sen tehokkuus on elintärkeää tieliikenneturvallisuuden suhteen.
Erityyppisten jarrujärjestelmien tunnusomaisia piirteitä
Jokaisella autolla on käyttöön ja pysäköintiin jarrujärjestelmät. Käyttöjärjestelmä on pääjärjestelmä, ja sitä käytetään auton pysäyttämiseen. Siinä on yleensä hydraulinen toimilaite. Järjestelmän pääkomponentteja ovat: poljin järjestelmän käyttämiseen, jarrupääsylinteri muuntamaan kuljettajan polkaisut hydrauliseksi paineeksi, putket ja letkut siirtämään paineistettua jarrunestettä ja jarrumekanismit, jotka vastaavat jokaisen yksittäisen pyörän pysäyttämisestä. Jälkimmäinen voi olla levytyyppinen tai rumputyyppinen.
Pysäköintijarrua käytetään usein silloin, kun auto pysäköidään mäkeen tai paikalleen muuten pitkäksi ajaksi, sillä se estää auton liikkeen. Sitä käytetään myös hätäjarrujärjestelmänä, jos pääjärjestelmä vioittuu. Sitä käytetään vivulla, joka sijaitsee kuljettajan ja etumatkustajan istuinten välissä. Jarrutusvoima siirretään kaapelin avulla. Pysäköintijarrumekanismeissa on käyttöjarrujärjestelmän jarrusatulat tai jarrurummut, tai erilliset jarrurummut.
Jotkut autot on varustettu elektronisella pysäköintijarrulla. Se aktivoidaan nappia painamalla, ja jarrupalat liikkuvat kaapelin sijaan sähkömoottorin avulla, joka on rakennettu usein suoraan jarrusatulaan.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Mittaa jarrulevyjen ja jarrupalojen jäännöspaksuus säännöllisin väliajoin: nämä komponentit kuluvat ajan kanssa. Huomattavan kulumisen tapauksessa jarrutusteho heikkenee huomattavasti. Tämä pidentää jarrutusmatkaa. Kun jarrulevyt ja jarrupalat kuluvat, polkimen välys kasvaa. Joskus poljin alkaa tärisemään.
- Kun uusia jarrupaloja asennetaan, on järkevää irrottaa koko jarrusatula. Näin lian ja kulumisjätteiden poistaminen on helpompaa jarrusatulan kosketuspinnoilta, ja uusien osien kiinni leikkaamista voidaan ehkäistä. Säännöllisesti juuttuvat jarrupalat heikentävät jarrutustehoa.
- Voitele jarrusatuloiden ohjaustapit aika ajoin. Muuten ne saattavat leikata kiinni. Tämä on äärimmäisen vaarallista, sillä jarrumekanismi ei välttämättä toimi. Lisäksi jarrupalat ja jarrulevyt kuluvat ennenaikaisesti. Jälkimmäiset voivat vääntyä ylikuumentumisesta johtuen. Tällaisissa tapauksissa auto alkaa kaartamaan toiselle puolelle. Matkustamoon saattaa ilmestyä palaneen käryä.
- Tarkista säännöllisesti jarrujärjestelmä vuodoilta. Jos sellaisia löytyy, ajoneuvoa ei saa käyttää. Jarrunesteen matala taso johtaa heikentyneen jarrutustehon riskiin, ja jopa täydelliseen jarrujen vioittumiseen. Mahdollisten vuotojen merkkejä ovat tahrat pääjarrusylinterin tai pyörien alla, ja uppoava tai pehmeä poljin.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Verkkokauppamme tarjoaa valtavan valikoiman korkealaatuisia komponentteja. Voit ostaa useimmat niistä, erityisesti jarrujärjestelmän komponentit, tarjoushinnoin. Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi ensimmäisenä tietoa tarjouksistamme.