Moottori muuntaa energian sähköisestä virtalähteestä tai polttoaineen palamisesta mekaaniseksi energiaksi. Tämä liikuttaa ajoneuvoa.
Erityyppisten moottorien erityispiirteitä
Moottorit on jaettu kahteen ryhmään: polttomoottoreihin (IC) ja sähkömoottoreihin. Sähkömoottoreille on ominaista ympäristöystävällisyys, hiljaisuus ja matalat huoltokustannukset. Tällaista moottoria voidaan käyttää itsenäisenä sähköajoneuvossa tai yhdistelmänä polttomoottorin kanssa hybridiajoneuvossa.
Polttomoottoreilla on monimutkainen rakenne ja niiden toiminta vaatii öljyä, polttoainetta ja jäähdytysnestettä. Kunnostus on tärkeää tehdä ainakin joka 100 000 kilometrin välein, jotta voitaisiin pidentää moottorien käyttöikää. Tällaiset moottorit käyttävät bensiiniä, dieseliä, nestemäistä luonnollista tai maakaasua ja vetyä polttoaineina. Niissä voi olla kaasutin tai polttoaineen ruiskutusjärjestelmä. Ensimmäisiä käytetään matalan tehon moottoreissa, ja niille on ominaista huono polttoainetehokkuus, eikä niitä asenneta moderneihin autoihin. Toinen järjestelmä takaa tarkan ruiskutuksen ohjauksen ja se tukkiutuu myös vähemmän.
Polttomoottorin toiminta on mahdotonta ilman:
- kampimekanismia: männät, männäntapit, kiertokanget, kampiakseli
- ajoitusmekanismia: jakohihnat ja -ketjut, niiden hihnapyörät ja kiristimet
- jäähdytysjärjestelmää: vesipumppu, jäähdytin, putkia ja letkuja, termostaatti ja tuuletin
- voitelujärjestelmää: öljynsuodatin, öljypohja, pumppu, tiivisteitä
- sytytysjärjestelmää: sytytystulpat, -puolat, korkeajännitejohdot
- antureita ja mittareita: ilmamäärämittari, lambda-anturi, nokka-akselin ja kampiakselin asentoanturit, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
- yksikköjen tiiviydestä vastaavia tiivisteitä, ja monia muita elementtejä.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Vältä moottorin ylikuumenemista. Toimintalämpötilan ylittäminen voi johtua jäähdytysnesteen vuodosta, vesipumpun hajoamisesta tai jäähdyttimen vuodosta. Merkkejä ovat matala jäähdytysnesteen taso säiliössä, kojelaudan merkkivalon aktivoituminen ja jäähdytysnestevuodot auton alla.
- Älä käytä väärän oktaaniluvun polttoainetta. Tämä johtaa nakutukseen, kampimekanismin elementtien puhki kulumiseen ja mäntien vahingoittumiseen. Vian ensimmäinen merkki on vieras metallinakutus, jota kuullaan moottorin ollessa käynnissä.
- Vaihda öljy tiukasti noudattaen autonvalmistajan ohjeita. Käytä vain korkealaatuista voiteluainetta oikeilla ominaisuuksilla. Öljy menettää ominaisuutensa ajan kuluessa, eikä voitele kaikkia moottorin elementtejä oikein, edistäen niiden hankaavaa kulumaa. Lisäksi öljykanavien ylikuumeneminen ja tukkiutuminen, sekä kiertokangen laakereiden pyöriminen ovat mukana kuviossa. Vikojen merkkeinä tulee olemaan kasvanut polttoaineen ja öljyn kulutus, epävakaa moottorin käynti ja moottorin merkkivalon syttyminen kojelaudalle.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Haluatko ostaa moottorin osia edullisin hinnoin? Tule verkkokauppamme asiakkaaksi. Käytä hyödyksi topvaraosat.fi-verkkokaupan tarjouksia ostaaksesi autojen varaosia parhailla ehdoilla. Verkkokaupassamme ostaminen on aina edullista ja yksinkertaista.