Lasinpesujärjestelmää käytetään lian ja kosteuden poistamiseen tuulilasin pinnalta, sekä joissain ajoneuvoissa myös takaikkunalta. Sen päätehtävänä on tarjota kuljettajalle hyvä näkyvyys huonolla säällä. Lisäksi sen avulla ikkunoista voi pestä pois lian ilman autosta lähtemistä.
Erilaisten lasinpesujärjestelmien tunnusomaisia piirteitä
Ajoneuvoihin asennettavilla lasinpesujärjestelmillä voi olla erilaisia designeja. Ne koostuvat yleensä kahdesta alajärjestelmästä: pyyhkijöistä ja pesulaitteesta. Joissain ajoneuvoissa pesulaitteita käytetään ikkunoiden puhdistamisen lisäksi myös ajovaloissa.
Joissain ajoneuvoissa vain tuulilasi voidaan puhdistaa, ja toisissa tuulilasin lisäksi myös takaikkuna.
Nämä järjestelmät eroavat toisistaan myös niiden ohjausjärjestelmältään. Joissain ajoneuvoissa on manuaalinen pyyhkijöiden ja pesulaitteen ohjaus, kun taas toisissa ne aktivoituvat sadeanturin avulla.
Jotkut suurimmista eroavaisuuksista lasinpesujärjestelmien välillä ovat pyyhkijänsulkien tyypit. Ne voivat olla tavanomaisia, tasaisia tai hybridejä. Tavanomaisilla on klassinen muotoilu, ja ne ovat edullisia sekä monikäyttöisiä. Tasaiset takaavat läpikotaisimman puhdistuksen, mutta niiden tulee vastata tietyn ajoneuvomallin vaatimuksia. Hybridit yhdistävät monikäyttöisyyden ja tehokkuuden. Ne ovat kuitenkin melko kalliita.
Pesulaitteiden säiliöt ja pyyhkijänsulat voivat olla lämmitettäviä, mikä on erityisen tärkeää talvella.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Varmista aina, että pesulaitteen säiliössä on tarpeeksi nestettä. Pyyhkijät voivat naarmuttaa lasia, jos lasi on kuiva.
- Pese pyyhkijänsulat vedellä aika ajoin. Hiekkaa voi joskus kertyä kumin uriin, mikä voi johtaa lasin naarmuuntumiseen hankautumisesta johtuen.
- On suositeltavaa voidella pallonivelet säännöllisin väliajoin: liasta ja kosteudesta johtuen niille on ominaista alttius korroosiolle. Voit esimerkiksi käyttää WD-40 spraytä voiteluaineena. Korroosio johtaa juuttuneisiin palloniveliin, mikä taas johtaa nykiviin liikkeisiin ja meluun pyyhkijänsulista.
- Tuulilasin pesunestettä ei tulisi laimentaa vedellä. Konsentraatit ovat ainoa poikkeus tähän. Laimennuksen aikana tulisi kuitenkin noudattaa valmistajan määrittelemiä suhteita. Liuos voi muuten jäätyä. On melko vaikeaa sulattaa lasinpesujärjestelmää: siihen tulee käyttää lämmitettyä autotallia, lämmintä säätä ulkona tai irrottaa paisuntasäiliö sen lämmittämiseksi ja sitten putkiston ja suutinten huuhtelemiseksi kuumalla vedellä. Huomaat, että neste on jäätynyt, kun vettä ei ole järjestelmän aktivoimisen jälkeen.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa lasinpesujärjestelmän komponentteja houkuttelevin hinnoin verkkokaupastamme. Säännölliset tarjoushinnat suosituimmissa komponenttikategorioissa auttavat säästämään vieläkin enemmän. Nopea toimitus tarkoittaa, että vialliset osat voi korjata ilman viivettä.