Jousitus tuo liitoksen auton korin ja pyörien välille ja vastaa melun ja tärinän vähentämisestä, joita tapahtuu auton liikkuessa. Se parantaa auton ohjattavuutta ja dynamiikkaa. Järjestelmän pääkomponentteja ovat iskunvaimentimet, kallistuksenvakaajat, tukivarret sekä jousielementit: kierrejouset, lehtijouset ja vääntösauvat.
Jousituksen eri tyyppien erityispiirteitäJäykkä jousitus (esimerkiksi lehtijousissa) on käytössä joidenkin katumaasturien ja hyötyajoneuvojen taka-akselilla. Sen pääominaisuus on jäykän sauvan käyttö, joka siirtää pyörän pystysuoran liikkeen toiselle pyörälle. Sillä on yksinkertainen design, matalat huoltokustannukset ja se on kestävä. Se vähentää kuitenkin huomattavasti akselin painoa, joka vaikuttaa heikentävästi ajon sulavuuteen.
MacPherson-joustintuet ovat yksi yleisimmistä erillisjousitetuista jousitusjärjestelmistä. Se asennetaan yleensä etuakselille. Se on kompakti, kevyt ja sillä on pitkä käyttöikä. Sen suunnittelun vuoksi auton pyörät saattavat suuntautua hieman väärin.
Kaksoistukivarren kokoonpano voi olla käytössä sekä etu- että taka-akseleilla. Se parantaa ohjattavuutta, takaa hyvän pidon tiehen ja minimisoi renkaiden kulumaa. Niiden huonot puolet sisältävät suuren koon ja vaivalloisen huollon.
Monivarsituentaa käytetään pääasiassa taka-akselilla. Se on kevyt, hiljainen ja takaa sulavan kyydin. Sen osat ovat melko kalliita ja vaihtaminen vaatii tiettyjä taitoja.
Vääntösauvajousitusta käytetään usein taka-akselilla. Sille on ominaista sen korkea luotettavuus ja pieni koko. Se minimisoi korin kallistumisen. Yksi huonoista puolista on yliohjautumiseen taipuminen.
Jotkut jousitustyypit ovat säädettäviä. Nämä sisältävät aktiivijousituksen, jossa sähköisesti säädettävissä ovat kallistuksenvakaajan jäykkyys, jousituksen teho, maavara ja muita ominaisuuksia. Se voidaan mukauttaa eri ajotyyleille ja auton käyttöolosuhteille. Tämänlainen kokoonpano on huomattava sen monimutkaisesta designista ja korkeasta hinnasta.
Jotkut loistoautot on varustettu ilmajousituksella. Sen avulla on mahdollista säätää auton korin asentoa suhteessa tiehen, johtuen sen paineilmalla toimivista elementeistä. Se tuo korkean mukavuustason, mutta on myös vastaavasti kallis.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää- Vältä maastossa ajamista ja yritä ajaa esteiden yli niin sulavasti kuin mahdollista. Muuten olemassa on riski pyörien vääntymiseen, tukivarsien epämuodostumiseen, iskunvaimentimien, jousien ja kallistuksenvakaajan vahingoittamiseen. Viat on helppo huomata silmämääräisellä tarkistuksella.
- Huolla ja vaihda yksittäiset jousituksen komponentit hyvissä ajoin. Viallisten osien käyttö johtaa koko kokoonpanon vioittumiseen. Auton vetäminen toiselle puolelle ja epätasainen renkaiden kuluma viittaa usein tukivarsien epämuodostumiseen. Tärinä ja nakutus ajon aikana viittaavat viallisiin jousiin ja iskunvaimentimiin. Jos korin kallistus tapahtuu kääntyessä kulmissa, kiinnitä huomiota kallistuksenvakaajan kuntoon.
Verkkokaupastamme voit ostaa jousituksen osia edullisin hinnoin. Usein tapahtuvat tarjoukset mahdollistavat lisäsäästöt. Rekisteröidy verkkokauppaamme ja osta kaikki, mitä tarvitset vain muutamalla klikkauksella.