Moottorin jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu moottorin ylikuumentumisen ehkäisyyn. Riippuen ajoneuvon suunnittelusta sitä voidaan käyttää myös jäähdyttämään erilaisia asioita: turboahdinta, vaihteistoöljyä tai pakokaasuja kierrätysjärjestelmässä. Sitä käytetään myös ilman lämmittämiseen lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmässä.
Eri moottorin jäähdytysjärjestelmien tunnusomaisia piirteitä
Moottorin jäähdytysjärjestelmät eroavat järjestelmään integroitujen koneistojen määrältään, termostaattiventtiilin aukeamislämpötilaltaan, tuulettimen käynnistyslämpötilaltaan ja jäähdyttimen tyypiltään. Nykyään niitä valmistetaan pääasiassa alumiinista ja kuparista. Paisuntasäiliöt saattavat olla muovia.
Putket voivat omata ympyrämäisen tai soikean poikkileikkauksen. Soikeissa on paremmat lämmönvaihdon ominaispiirteet. Lämmönvaihdon paranteluun käytetään litteitä siipiä tai kierukkasiipiä. Jälkimmäiset ovat tehokkaampia.
Yhtä tai useampaa vesipumppua voidaan käyttää moottorin jäähdytysjärjestelmässä. Jos pumppuja on useampia, jäähdytysteho on paljon suurempi ja järjestelmä sisältää usein enemmän jäähdytettyjä koneistoja.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Tarkista jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliöstä säännöllisesti. Jos se putoaa normin alapuolelle, niin järjestelmän suorituskyky heikentyy, mikä voi johtaa moottorin ylikuumentumiseen. Varoitusvalo syttyy kojelaudalle, jos jäähdytysnesteen taso on liian matala. Jäähdytysjärjestelmän lähelle auton alle muodostuvat värikkäät lammikot viittaavat vuotavaan nesteeseen.
- Vaihda jäähdytysneste oikeaan aikaan. Pääsääntöisesti on suositeltavaa tehdä se noin 2-3 vuoden välein. Tarkista ajoneuvosi ohjekirjasta tarkempaa tietoa. Likaa ja korroosiotuotteita, sekä vesipumpun kulumistuotteita voi kerääntyä jäähdytysnesteeseen. Ajan myötä tämä johtaa jäähdyttimen putkistojen tukkeutumiseen, ja ilmalukkojen muodostumiseen. Moottorin ylikuumentuminen viittaa siihen, että järjestelmässä on jumissa ilmataskuja. Talvella saatat myös huomata, että matkustamon lämmittimen suorituskyky on heikko.
- Asenna uudet letkut ja putket 3-4 vuoden välein. Ne on valmistettu yleensä kumista, ja niiden elastisuus heikkenee ajan myötä. Tämä johtaa vuotavaan nesteeseen. Lisäksi vanha letku saattaa räjähtää ajon aikana, mikä johtaa siihen, että on mahdotonta mennä yhtään pidemmälle.
- Käytä vain ajoneuvosi moottorin jäähdytysjärjestelmän tarkkoja vaatimuksia vastaavia jäähdytysnesteitä.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa moottorin jäähdytysjärjestelmän komponentit meiltä. Katalogimme tarjoaa valtavan valikoiman korkealaatuisia tuotteita, joita suojaa pitkäaikainen takuu.