Ilmastointi letku auton
Osta Ilmastointi letku nettikaupassamme edulliseen hintaan
Jäähdytys hoidetaan autossa kompressorin avulla ja se toimii jääkaapin tapaan. Kierrossa käytetään lukuisia eri osia. Tätä kiertoa kutsutaan ilmastoinnin yksiköksi sekä myös jäähdytyskierroksi.
Johtuminen saadaan aikaan seuraavissa neljässä alueessa:
- Korkeapaine alue- kaasumainen (paine noin. 16 bar, lämpötila noin. 65 Celsius-astetta).
- Korkeapaine alue- nestemäinen (paine noin. 16 bar, lämpötila noin. 65 Celsius-astetta.
- Matalapaine alue- kaasumainen (paine noin. 1.2 bar, lämpötila noin. -3 Celsius-astetta).
- Matalapaine alue- nestemäinen (paine noin. 1.2 bar, lämpötila noin. -7 Celsius-astetta).
Jäähdytyskierto koostuu seuraavista osista, jotka ovat kytkettynä toisiinsa letkujen ja putkien avulla: Kompressori, paisuntasäiliö (paisuntaventtiili tai kuristin, höyrystin, kuivaimella varustettu nestesäiliö (kuivaimella ja kerääjällä), turvalaitteet (painekytkimet tai korkeapainekytkimet ja lämpötila-anturit), hallintalaitteet, putket, kylmäaine ja kylmäainesäiliö.
Ilmastoinnin toimintaPutkessa kaasumainen jäähdytysneste paineistetaan 16 baarin kompressorilla ja sen jälkeen nesteytetään kondensaattorin avulla. Sen jälkeen se ohjataan paisuntaventtiilille joka on asennettuna höyrystimen eteen, ja samalla sen paine laskee 1.2 baariin. Tässä tapahtuvan Joulen ja Thomsonin ilmiön johdosta kaasu käy läpi isentalpisen paineenmenetyksen ja lämpötila muuttuu. Kaasun tilavuuden vuoksi,hiukkasten keskimääräinen tiheys vähenee niin että jäähdytysnesteen lämpötila on paisuntaventtiilin jälkeen noin -7 Celsius astetta. Tämän jälkeen se kulkee höyrystimen läpi joka viilentää matkustamon ilmaa. Höyrystimen jälkeen ja se kulkeutuu taas kompressorille ja kierto alkaa uudelleen.
Jäähdytysnesteen vaihtaminenJäähdytyskierrosta saattaa päästä pieniä määriä jäähdytysnestettä ulos kompressorin paineenpäästöventtiilin läpi. Tällöin vähentyneen määrän vuoksi nesteen painetta ei voida enää saada 16 baariin:ja tällöin ilmastointi ei pysty toimimaan kunnolla. Tästä syystä jäähdytysnestettä on tärkeää lisätä aina 2-3 vuoden välein, ja tämä tulee jättää ammattilaisille. Lisäksi myös ajoneuvo kerhot (kuten ADAC esimerksi) tarjoavat mahdollisuuden tähän. Jäähdytyskierron ja ilmastoinnin korjaaminen tulee jättää korjaamon ammattilaisille, sillä järjestelmän putkissa on painetta!
Meidän nettikaupastamme voit tilata kaikki ilmastoinnin osat edullisesti ja asennuttaa ne korjaamolla. Näiden osien lisäksi löydät valikoimastamme autollesi myös muut kulutusosat.
Lisää varaosat kategoriassa Ilmastointilaite
- Lämmityslaite / jäähdytys: Ilmastointikompressorista lauhduttimeen
- Versio: produced by VISTEON
- Lämmityslaite / jäähdytys: Ilmastointikompressorista lauhduttimeen
- Versio: produced by VISTEON
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Korkeapainepuoli
- Lämmityslaite / jäähdytys: lauhduttimestA höyrystimeen
- Lisätarvike / lisätieto: Putkijohdolla, Tiivisteillä, venttiili
- Materiaali tiiviste: HNBR (hydrattu akryyli-nitriili-butadi-kumi)
- Käy kylmäaineelle: R134a