Lambda anturi auton
Osta Happianturi nettikaupassamme edulliseen hintaan
Bensiinimoottoreissa lambdasensori on vastuussa jäännöshapen monitoroinnista ohjatussa kolmitie katalysaattorissa ja säätää sekoitusta ohjausyksikön kautta. Asennettuna pakoputkeen ennen katalysaattoria, lambdasensori vertaa läsnä olevaa happea ulkoilman kanssa.
Materiaali ja toimintaSensori koostuu erikoisesta keraamisesta rungosta. Tämän keraamisen rungon ulko-osa sijaitsee pakoputkessa ennen katalysaattoria, kun taas sisäosa on yhdistetty ulkoilmaan. Sensorin keraaminen runko on päällystetty ohuella kerroksella mikrohuokoista platinaa sisä- ja ulkopuolelta. Ulkopuoli, joka on altis pakokaasulle, muodostaa negativiisen navan sähköisesti varautuvan platinakerroksen kanssa, joka on yhdistetty sensorin koteloon (huomio: kori on aina negatiivinen). Sensorin sisäpuoli, joka on yhdistetty ulkoilmaan, on yhdistetty platinakerroksen kanssa, joka muodostaa positiivisen navan. Jos eroarvot happisisällössä vaihtuvat, sähköinen jännite syntyy elektrodeissa, jotka ovat millivoltin luokkaa. Signaalit lähetetään ohjausyksikköön positiivisen navan kautta, mikä säännöstelevät sytytystä tai päästöjen syöttöarvoja. Lambdasensoreita on myös muunlaisia, kuin tässä kuvailtu jännitesensori, kuten laajakaista-lambdasensori tai keraaminen sensori, joka peittää enemmän mittausjoukkoja.
InnovointiVuodesta 2002 lähtien lambdasensoreita on käytetty myös dieselmoottoreissa hienosäätämään ruiskujärjestelmää. Se vähentää kulutusta ja päästöjä. Lambdasensori optimoi pakokaasun laadun yhdessä ohjausyksikön kanssa pakokaasun uudelleenkierron, monikerroinjärjestelmän ja ruiskukäynnistyksen kautta. Se optimoi myös moottorinakutusta.
Elinikä ja kuluminenLambdasensorin elinikä riippuu monista tekijöistä. Jos pakokaasuun pääsee öljyä, mikä voi tapahtua moottorin vian tai liiallisen moottoriöljyn täyttämisen vuoksi tai monen polttoainelisäaineen ja eri bensiinin tai dieselin vuoksi, sen ikä lyhenee.
Lisää varaosat kategoriassa Moottori
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 165
- Pistokoskettimien lukumäärä: 6
- johtojen lukumäärä: 5
- Pistokkeen kotelon muoto: D-muoto
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Kokonaispituus (mm): 320
- johtojen lukumäärä: 4
- Suositeltu vaihtoväli [km]: 160000
- saatavana yleistarvikkeena katso tuote-nro.: 0258986505
- Lambdatunnistin: Säätöanturi, Kierre, esivoideltu
- Asennuspuoli: ennen katalysaattoria
- Kokonaispituus (mm): 1010
- johtojen lukumäärä: 4
- Valmistusnumero: ESL-AU-005
- Lambdatunnistin: Määritysanturi, Kierre, esivoideltu
- Asennuspuoli: katalysaattorin jälkeen
- Valmistusnumero: ESL-AU-007
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 150
- johtojen lukumäärä: 4
- Liittimiä: 4
- Pistokkeen kotelon muoto: suorakulmainen (rectangular)
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 600
- johtojen lukumäärä: 5
- Liittimiä: 6
- Pistokkeen kotelon muoto: D-muoto
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- johtojen lukumäärä: 4
- Suositeltu vaihtoväli [km]: 160000
- Liitin/puristin: Tarvittaessa sovita pistoliitin
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kaapelinmitta (mm): 350
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- Johtimien määrä: 4
- Pistokkeen kotelon muoto: Soikea
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Ulkokierremitta: M18x1,5
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 440
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- johtojen lukumäärä: 4
- Pistokkeen kotelon muoto: suorakulmainen (rectangular)
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 780
- Pistokoskettimien lukumäärä: 6
- johtojen lukumäärä: 5
- Pistokkeen kotelon muoto: D-muoto
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 1600
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- johtojen lukumäärä: 4
- Pistokkeen kotelon muoto: D-muoto
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Säätöanturi, Kierre, esivoideltu
- Asennuspuoli: ennen katalysaattoria
- johtojen lukumäärä: 4
- Valmistusnumero: ESL-AU-011
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 225
- johtojen lukumäärä: 4
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: ilman liitintä
- Liitin/puristin: Tarvittaessa sovita pistoliitin
- Teknisten tietojen numero: Universal
- Lisätarvike / lisätieto: Johdinsiteellä, asennus-/kiinnitysmateriaalilla
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kaapelinmitta (mm): 210
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- Johtimien määrä: 4
- Ulkokierre [mm]: M18 x 1,5
- Pistokkeen kotelon muoto: suorakulmainen (rectangular)
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kaapelinmitta (mm): 500
- Kokonaispituus (mm): 640
- Johtimien määrä: 4
- Liittimiä: 4
- Ulkokierre [mm]: M18 x 1,5
- Pistokkeen kotelon muoto: Soikea
- Liitinkotelotyyppi: Kosketinhylsykotelo
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste
- Lambdatunnistin: Säätöanturi, Kierre, esivoideltu
- Asennuspuoli: ennen katalysaattoria
- Valmistusnumero: ESL-PL-007
- Lambdatunnistin: Lämmitetty
- Kierremitta: M18x1,5
- Kaapelinmitta (mm): 550
- Pistokoskettimien lukumäärä: 4
- johtojen lukumäärä: 4
- Pistokkeen kotelon muoto: suorakulmainen (rectangular)
- Johdineristeen malli: silikonipintainen kuitupunoseriste