Termostaatti auton
Osta Termostaatti jäähdytysneste nettikaupassamme edulliseen hintaan
Nestejäähdytysjärjestelmässä lämpö kuljetetaan pois kylmäaineen avulla. Järjestelmän neste imee osissa olevan lämmön itseensä ja välittää sen jäähdyttimelle ja ulkoilmaan. Nestejäähdytyksen etuja ovat jatkuva jäähdyttävä vaikutus, jäähdytysvaippa joka vaimentaa palamisesta syntyviä ääniä, sekä sisätilan lämmittämisen yksinkertaisuus lämmönvaihtimen avulla. Nestejäähdytyksen huonoja puolia ovat järjestelmän osien korkea paino, suuremmat huoltokustannukset sekä pidemmät lämmitysajat toimintalämpötilan saavuttamisessa.
Tekniset ominaisuudetNestejäähdytyskierto on jaettu pieneen ja suureen kiertoon viimeisen huonon puolen, toimintalämpötilan hitaan saavuttamisen kompensoimiseksi. Tämä jakaminen on tehty automaattisen termostaattiventtiilin (lyhyesti:termostaatin) avulla. Polttomoottorin kylmäkäynnin aikana termostaatti on kiinni ja jäähdytysneste voi kulkea vain moottorin jäähdytysvaipan ja lämmityslaitteen lämmönvaihtimen sisälle. Lopulta termostaatin lämpö-elementti antaa kuitenkin periksi suurelle jäähdytyskierrolle jousi paineen vuoksi, ja lakkaa toimimasta lämpötilan kasvaessa (noin. 80 Celsius asteessa) Tällöin kylmäainetta virtaa myös nestejäähdyttimen läpi. 95 Celsius asteessa, termostaatti on kokonaan auki ja antaa periksi suurelle kierrolle. Moottorin sammumisen jälkeen kylmäaineen lämpötila laskee ja termostaatin lämpöelementti sulkee molemmat kierrot.
Kuluma ja vianmerkitTermostaatti ei ole kulutusosa, mutta se ei myöskään kestä ikuisesti. Sen käyttöikä voi mahdollisesti olla 200.000km. Jos moottori käy jatkuvasti kuumana, mutta jäähdytin ei käy tai jäähdytin ei ole lämmin/kuuma, termostaatissa on todennäköisesti vika.
Lisäksi moottorin toimintalämpötilan saavuttaminen voi kestää kauan. Vika voi myös tällöin olla termostaatissa, koska tämä on usein merkki siitä että se ei pysty sulkeutumaan kunnolla. Tällöin suurikierto lämpenee aina kylmäkäynnillä alussa.
Termostaatin vaihtaminenAjoneuvon mallista riippuen termostaatti voi olla joko asennettuna joko nestejäähdyttimen päälle tai pohjalle. Osan vaihtaminen edellyttää kaiken kylmäaineen poistamista moottorista. Muutoin sen vaihtaminen ei vaadi erikoistyökaluja.
Meidän nettikaupastamme voit löytää sopivat termostaatit autollesi. Termostaattien lisäksi saat meiltä hankittua myös muut varaosat autollesi, ja asentaa ne autoosi joko itse tai vaihdattaa korjaamolla.
Lisää varaosat kategoriassa Moottori
- lisätieto: ORIGINAL Quality
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Avauslämpötila [°C]: 105
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Integroitu koppi, Muovikotelo
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Anturilla
- Ajoneuvon varustelusarja/-malli: Kennfeldttyp
- Käyttö: Elektroninen
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Lisätarvike / lisätieto: Ilman tiivisteitä
- Paino [kg]: 0,06
- Huomioi huolto-ohjeet
- uusi malli
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Ilman koppaa
- Materiaali: Metalli
- Avauslämpötila [°C]: 105
- Läpimitta [mm]: 34
- Läpimitta 1 [mm]: 25
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Kopalla
- Korkeus (mm): 117
- Asennussyvyys (mm): 41
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Anturilla
- Materiaali: Alumiini
- Pistokoskettimien lukumäärä: 2
- Sensorien määrä: 1
- Avauslämpötila [°C]: 89
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Korkeus (mm): 23
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Läpimitta 1 [mm]: 54
- Läpimitta 2 [mm]: 35
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Korkeus 1 (mm): 21
- Korkeus 2 (mm): 31
- Pakkausleveys [cm]: 6,70, 6,71
- Pakkauskorkeus [cm]: 9,19, 9,20
- Nettopaino [g]: 86, 88
- Avauslämpötila [°C]: 88
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Ilman koppaa
- lisätieto: ORIGINAL Quality
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Lämpötila-alue korkeintaan [°C]: 102
- Lämpöalue alkaen [°C]: 87
- Avauslämpötila [°C]: 83
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Kopalla, Muovikotelo
- Korvaava tuote / korvaava tiedote 2: Anturilla, Moottorilämpötilan anturi
- Avauslämpötila [°C]: 87
- Läpimitta 1 [mm]: 53,9
- Läpimitta 2 [mm]: 35
- Kotelomalli: Ilman koppaa
- Korkeus 1 (mm): 31,5
- Avauslämpötila [°C]: 89
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: с корпусом
- Materiaali: Muovi
- Avauslämpötila [°C]: 103
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä
- Kotelomalli: Integroitu koppi, Muovikotelo
- Käyttö: sähköisesti ohjattu
- Avauslämpötila [°C]: 88
- Lisätarvike / lisätieto: Tiivisteillä, Lämpötilan tunnistimella
- Kotelomalli: Kopalla
- Kotelomateriaali: Alumiini