Ohjausjärjestelmät mahdollistavat kuljettajalle ajoneuvon suunnan määrittämisen. Se on yksi tärkeimmistä auton järjestelmistä. Henkilöautoissa tehtävä suunnan vaihto tehdään yleensä kääntämällä etupyöriä tiettyyn kulmaan. Järjestelmä koostuu ohjauspyörästä, ohjauspylväästä, vaihdemekanismista ja ohjausvivustosta.
Erityyppisten ohjausjärjestelmien tunnusomaisia piirteitä
Eri ajoneuvojen ohjausjärjestelmät ovat yleensä melko samanlaisia. Tiettyjen koneistojen suunnittelu voi kuitenkin vaihdella. Yksi pääeroavaisuuksista on ohjausmekanismi. Olemassa on hammastankokoneistoja, kierä ja pyöränlohko sekä kierä ja mutteri -tyyppisiä ohjausmekanismeja. Hammastankokoneistolle on ominaista yksinkertaisuus ja korkea tehokkuus, mutta se on herkkä iskukuormitukselle ja tärinälle. Toinen tyyppi kestää iskukuormitusta paremmin, takaa laajat ohjauspyörän kulmat ja parhaimman ohjailtavuuden. Se on kuitenkin kalliimpi ja vaatii säännöllistä säätämistä. Kolmatta tyyppiä käytetään maastoajoneuvoissa, joiden vetävissä pyörissä on jäykkä jousitus.
Ohjauspylväs voi olla säädettävä tai ei-säädettävä. Riippuen merkistä, mallista ja varustetasosta, korkeutta ja syvyyttä voidaan säätää.
Jotta voidaan vähentää ohjauspyörän kääntämiseen tarvittua voimaa, järjestelmään voidaan lisätä ohjaustehostin. Se voi olla hydraulinen tai sähkökäyttöinen. Hydrauliset ovat yleisempiä. Tehostimella on yksinkertainen design ja se on yleensä luotettava, mutta se vaatii säännöllistä huoltoa. Sähkökäyttöisten käyttölaitteiden etuna on se, että niitä voidaan käyttää useissa eri elektronisissa järjestelmissä.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Yritä olla kääntämättä ohjauspyörää kokonaista kierrosta liian nopeasti, ja yritä välttää sen pitämistä siinä asennossa yli kolmen sekunnin ajaksi. Tämä voi johtaa hydraulisen tehostimen paineen kasvamiseen ja vuotamiseen. Ongelma voidaan huomata juovista osan rungolla, tai lammikoista auton alla, jotka ovat yleensä joko punaisia, sinisiä, keltaisia tai vihreitä.
- Maastossa ja huonoilla teillä ajettaessa tulee hidastaa. Iskukuormitus voi johtaa ohjauksen hammastangon halkeamiseen tai vääntymiseen, sekä tangonpään laakereiden heikentymiseen. Ajoneuvon etuosasta tuleva nakutus on merkki tästä ongelmasta. Joissain tapauksissa ohjauspyörä juuttuu kiinni.
- Tarkista ja säädä laturin hihnan kireys säännöllisesti. Jos tämä hihna luiskahtaa, niin hydraulisen ohjauspumpun toiminta heikentyy. Saatat huomata, että ohjauspyörää on jäykkä ja vaikea kääntää.
- Tutki ohjauksen hammastangon suojakumit säännöllisesti ja vaihda ne tarvittaessa. Kun ne repeytyvät, niiden sisälle voi päästä likaa ja kosteutta. Tämä johtaa vakavaan kulumiseen vastakkaispinnoilla ja niiden korroosioon. Samasta syystä ei ole suositeltavaa käyttää yleiskäyttöisiä muovisia puristimia: on parempi käyttää metallisia, jotka on tehty erityisesti juuri sinun automalliisi. Vahingoittuneet suojakumit voidaan huomata silmämääräisen tutkimuksen yhteydessä: haljenneilla alueilla voidaan nähdä likaa tai rasvatahroja.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Verkkokaupastamme ohjausjärjestelmän komponenttien ostaminen on paras tapa säästää. Monet komponentit ovat saatavilla tarjoushinnoin. Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi päivän tasalla olevaa tietoa parhaista tarjouksistamme.