Hihnat, ketjut ja hihnapyörät ovat venttiilikoneistojen ja moottorin lisälaitteiden avainelementtejä. Niiden tärkeimpänä tehtävänä on synkronoida kampiakselin ja nokka-akselin pyöriminen, ja siirtää momenttia vesipumppuun, öljypumppuun, ilmastoinnin kompressoriin, ohjaustehostimen pumppuun, laturiin ja muihin koneistoihin.
Erityyppisten komponenttien tunnusomaisia piirteitä
Tärkeimmät autossa käytetyt hihnat ovat hammashihnat ja moniurahihnat. Hammashihnoja käytetään jakokoneistossa, ja niille on ominaista niiden kestävyys, hiljainen toiminta ja tehokas vääntömomentti. Keskimääräisesti ne kestävät 80 000 - 100 000 kilometriä. Moniurahihnoja käytetään moottorin lisälaitteissa. Niille on ominaista monipuolisuus. Niitä voi taittaa mihin tahansa suuntaan, ne käyvät melko nopeasti ja takaavat hyvän pidon hihnapyörille. Ne tulee vaihtaa joka 50 000 - 60 000 km välein.
Ketjut ovat jakokoneistojen osia. Ne voivat olla joko rulla- tai niveltyyppisiä. Verrattuna hihnoihin ne kestävät pidempään: 150 000 - 200 000 kilometriä. Ne kestävät lämpötilan muutoksia ja ylikuumentumista, sekä korkeaa kuormitusta. Ne ovat kuitenkin raskaita, kalliita ja meluisia. Lisäksi niitä on vaikea vaihtaa.
Hihnapyöriä on kahdentyyppisiä: välipyörät ja kiristyspyörät. Ne koostuvat laakerista ja väkipyörästä hammastetulla tai sulavalla, ja joskus uritetulla pinnalla. Niiden käyttöiän määrittää hihnojen käyttöikä, sillä kaikki koneiston komponentit tulee vaihtaa samaan aikaan.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Vain pätevien henkilöiden tulisi asentaa komponentit. Jos esimerkiksi hihnapyörät vinoutuvat, niin jakohihnan urat voivat repeytyä irti. Joskus osan reunat kuluvat. Vahingon voi huomata tutkinnan yhteydessä. Jos komponentit ylikiristetään, urien välissä oleva materiaali vahingoittuu; siihen ilmestyy helposti huomattavia halkeamia. Jos käännät hihnapyörän asettaessasi sitä tai käytät ruuvimeisseliä, tai muita teräviä objekteja sen pyörittämiseen, niin lanka voi revetä. Tämän mukana tulee ominainen kova ääni, ja se johtaa moottorin sammumiseen ja venttiilivahinkoon.
- Tarkista moottorin öljytiivisteet säännöllisesti ja vaihda ne tarvittaessa. Öljyvuodot ovat vaarallisia hihnakäytöille. Komponenteille tuleva öljy johtaa moniurahihnojen luiskahtamiseen ja hammashihnojen hyppäämiseen hampaiden yli. Ensimmäisessä tapauksessa kuulet sille ominaisen viheltävän äänen konepellin alta. Laturin suorituskyky voi heikentyä huomattavasti. Toisessa tapauksessa moottori ei käy tasaisesti, sakkaa, menettää tehoa ja joskus ei välttämättä edes käynnisty.
- Vaihda öljy ajallaan. Muuten hydraulisen kiristimen putket saattavat tukkeutua. Tämä johtaa käyttöhihnan kireyden menetykseen, ja ketju saattaa alkaa roikkua ja hypätä hampaiden yli. Tuloksena moottori sammuu itsekseen tai käy meluisammin kuin normaalisti. Moottoritilasta voi kuulla vieraita ääniä. Jakoketju on myös herkkä voiteluaineen laadulle. Jos se saastuu, komponentti kuluu nopeammin.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa hihnoja, ketjuja ja hihnapyöriä houkuttelevin hinnoin verkkokaupastamme. Verkkokaupassamme on valtava valikoima korkealaatuisia tuotteita. Löytääksesi sopivimmat osat ajoneuvoosi, erittele sen merkki, malli ja versio vastaavaan kenttään nettisivumme kotisivulla.