Vaihteiston avulla kuljettaja vaihtaa auton liikkeen käyttötilaa, nopeutta ja suuntaa, käyttäen moottorin tehoa niin tehokkaasti kuin mahdollista. Tämän yksikön avulla on mahdollista säätää moottorista saatua momenttia, ja kasvattaa tai vähentää sitä riippuen ajo-olosuhteista.
Erityyppisten vaihteistojen tunnusomaisia piirteitä
Manuaaliset vaihdelaatikot ilmestyivät autoalan alussa, ja ne ovat suosittuja edelleen. Ne ovat suhteellisen edullisia, niille on ominaista korkea luotettavuus ja ne ovat erinomaisia urheilulliseen ajoon, sillä niiden avulla kuljettaja voi hallita tilannetta tarkasti. Ne ovat kuitenkin vähemmän mukavia käyttää, erityisesti aloitteleville kuljettajille.
Semiautomaattiset vaihteistot ovat kehittyneitä versioita manuaalisista. Niillä on samanlainen design, mutta kytkimen vapautus ja vaihteiden vaihto ovat automaattisia. Niille on ominaista kustannustehokkuus, melko suuri luotettavuus ja ajoneuvon suorituskyvyn parantaminen.
Portaattomat automaattivaihteistot ovat nimensä mukaan portaattomia. Niiden avulla ajoneuvo osoittaa parhaan dynaamisen suorituskyvyn, parantelee polttoainetaloutta ja mahdollistaa moottorin käymisen kohtuullisen kuormituksen alla. Ne eivät kuitenkaan sovi suuren momentin siirtämiseen. Lisäksi ne ovat vähemmän luotettavia kuin muut vaihteistotyypit.
Automaattivaihteistot koostuvat hydraulisesta momentinmuuntimesta ja planeettapyörästöistä. Niille on ominaista luotettavuus ja käytön yksinkertaisuus, mutta auto kuluttaa melko paljon polttoainetta ja kiihtyy kohtuullisen hyvin.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Vaihda vaihteistoöljy oikeaan aikaan. Tämä tulee yleensä tehdä joka 60 000 kilometrin välein, mutta on järkevämpi katsoa tarkat vaihtovälit ajoneuvosi teknisistä asiakirjoista. Vaihtovälien sivuuttaminen johtaa komponenttien ennenaikaiseen kulumiseen. Nesteen vaihdon tarpeen merkkejä ovat sen vaahtoutuminen, värimuutokset, sameus ja vahva palaneen käry. Automaattivaihteisto alkaa luiskahdella. Kiihdytettäessä saatat huomata, että moottori menettää tehonsa joksikin aikaa.
- Ajon aikana tulee välttää käden lepäämistä vaihdekepillä. Tämä johtaa vaihdekepin mekanismin komponenttien liialliseen välykseen. Tästä johtuen vaihdekepin välys kasvaa, ja joitain vaihteita voi olla vaikea aktivoida.
- Vaihda vain vaihteita, kun kytkinpoljin on täysin painettuna. Muuten vaihteisto altistuu suurelle kuormitukselle ja voi kulua ennenaikaisesti loppuun. Haarukka, tahdistimen holkit ja lukkorenkaat heikentyvät. Hammasrattaat alkavat luiskahdella. Vaihteiden vaihdon aikana voi kuulua epätavallisia ääniä.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa vaihteiston komponentteja ajoneuvoosi meiltä. Olemme valmiina tarjoamaan asiakkaillemme laajan tuotevalikoiman, edulliset hinnat, laatutakuun ja nopean toimituksen.