Polttoainejärjestelmiä käytetään polttoaineen säilömiseen ja puhdistamiseen, ja sen syöttämiseen ajoneuvon moottoriin. Sen oikeanlainen toiminta vaikuttaa auton kykyyn liikkua, polttoaineen kulutukseen, ajoneuvon suorituskykyyn ja etenkin moottorin tehoon. Järjestelmä koostuu säiliöstä, jonne polttoaine säilötään, pumpusta polttoaineen virtausta varten, putkistosta, suuttimista ja useissa dieselajoneuvoissa: polttoaineen jakoputkesta.
Erityyppisten polttoainejärjestelmien tunnusomaisia piirteitä
Polttoainejärjestelmät eroavat toisistaan moottorityypiltä. Bensiinimoottorit on varustettu yksipisteruiskutuksella, monipisteruiskutuksella tai suoraruiskutuksella.
Yksipisteruiskutuksellisissa polttoainejärjestelmissä polttoaine syötetään yhden suuttimen läpi imusarjaan. Tämä tyyppi on yksinkertainen ja luotettava, mutta ei kovinkaan yleinen enää nykyään. Monipisteruiskutukselliset järjestelmät syöttävät polttoainetta jokaiseen sylinteriin erillisellä suuttimella. Ilma-polttoaineseos luodaan imusarjassa. Nykyään nämä ovat kaikista yleisimpiä. Niillä on matala polttoaineen kulutus, ympäristöystävällisyys, eivätkä ne ole herkkiä polttoaineen laadulle. Suoraruiskutus syöttää polttoaineen suoraan jokaiseen sylinteriin. Näin ilman ja polttoaineen suhdetta voidaan säätää tarkasti kaikissa käyttötiloissa, mikä lisää moottorin tehoa, takaa sen korkean suorituskyvyn ja vähentää polttoaineen kulutusta. Korkealaatuinen polttoaine on kuitenkin pakollinen tekijä näissä järjestelmissä.
Dieselajoneuvoissa polttoaine voidaan syöttää polttoaineen ruiskutuspumpulla, pumppusuuttimella tai yhteispaineella. Ruiskutuspumpulliset järjestelmät ovat yhä vähemmän ja vähemmän yleisiä, ja niitä löytyy pääasiassa vanhoista autoista ja hyötyajoneuvoista. Ne ovat melko luotettavia eivätkä herkkiä polttoaineen laadulle, mutta ne kuluttavat sitä suurissa määrin. Pumppusuuttimia käyttää nokka-akseli, ja ne kuluvat tästä johtuen melko nopeasti. Yhteispaineruiskutuksellinen polttoainejärjestelmä takaa suuren tehon matalalla polttoaineen kulutuksella, sekä sulavalla ja hiljaisella moottorin toiminnalla. Se on kuitenkin herkkä polttoaineen laadulle ja kallis huoltaa.
Käyttö ja vaihto: mitä tulee tietää
- Vaihda polttoainesuodatin hyvissä ajoin. Useimmissa autoissa sen suositeltu vaihtoväli on 20 000 - 30 000 kilometriä. Se saatetaan joutua vaihtamaan aiemmin huonolaatuisen polttoaineen käytön vuoksi, lian kerryttyä säiliöön tai veden päädyttyä polttoaineeseen. Vian merkkeinä ovat kasvanut polttoaineen kulutus, nykiminen ylämäkeen ajettaessa, heikentynyt teho, sytytyskatkot tai sakkaus tyhjäkäynnin aikana.
- Yritä pitää polttoainetankkisi ainakin puoliksi täynnä erityisesti talvella. Kondensaatin muodostumisen vuoksi vettä voi kertyä tankin pohjalle. Kun se altistuu matalille lämpötiloille, se jäätyy. Jäätä saattaa päästä polttoainepumppuun, mikä johtaa sen ylikuumentumiseen. Erityinen mittari kojelaudalla auttaa seuraamaan polttoaineen tasoa.
- Polttoainevuodot tulee poistaa välittömästi: ne voivat aiheuttaa tulipalon ajoneuvossa. Bensiinilammikot on helppo erottaa muista nesteistä, sillä ne ovat monivärisiä.
topvaraosat.fi: vain korkealaatuisia autojen varaosia
Voit ostaa polttoainejärjestelmän komponentteja minkä tahansa merkin ja mallin ajoneuvoon verkkokaupastamme. Valtavan tuotevalikoiman ansiosta löydät varmasti tarvitsemasi osat. Jos tarvitset apua, asiantuntijamme auttavat sinua valitsemaan sopivat komponentit ja tekemään tilauksen.